Intoarcere permisa sau nu?  

RebounD11
Estimable Member

Se da situatia urmatoare:

Referinta - locatie vazuta din directia masinii verzi:
https://goo.gl/maps/4H4saRpXLrn
Pe Google Maps se vade ca masina verde avea si posobilitatea de a merge la dreapta pe o strada cu o singura banda si sens unic (practic continuarea strazii de pe care vine masina portocalie), astazi accesul e total interzis pe acolo fiind zona pietonala. Toate drumurile au o singura banda pe sens, chiar daca in teorie ar incapea 2 masini in paralel pe breteaua de legatura intre sensurile de mers are strazii pe care circula masina verde.

Nelamurirea mea e daca masina verde are voie sa intoarca pe traseul rosu sau e obligat sa urmeze traseul verde?

Legal, nu stiu daca se poate aplica articolul, pentru ca desi e sens interzis spre stanga, nu e interzisa explicit manevra spre stanga sau vreo obligativitate de a merge inainte:
ART. 126 - Se interzice întoarcerea vehiculului:
b) în intersecţiile în care este interzis virajul la stânga, precum şi în cele în care, pentru efectuare, este necesară manevrarea înainte şi înapoi a vehiculului;

Poate se putea aplica interdictia de a circula pe contrasens cand era sensul unic spre dreapta (dar nici de asta nu sunt 100% sigur).

Ca intrebare secundara, daca masina portocalie vireaza la stanga si se inscrie spre stanga pentru ca asa crede ca se face cand vii de pe sens unic, iar cea verde sa mearga pe traseul rosu, si la mijlocul bretelei se intalnesc si fac poc, cine e vinovat?

Raspunsurile rog sa fie argumentate. Al meu e ca, legal, masina verde poate sa mearga pe oricare traseu, chiar daca nu mi se pare cea mai buna/sigura rezolvare si cred ca trebuie un pic completate indicatoarele acolo - anume masina verde ar trebui sa vada la intersectie un obligatoriu inainte.

Am trimis si Politiei Rutiere, deoarece poate fi vorba (si nu e prima data) de o marcare incompleta a intersectiei si daca nu ma insel asta nu e una din acele mii de intersectii care o sa fie semaforizate in Timisoara.

ReplyQuote
Posted : 30/05/2016 5:23 am
salex
Eminent Member

E foarte simplu: semnul "sens unic" actioneaza pe un sector de drum. Drept urmare el isi pierde valabilitatea in prima intersectie. Dupa fiecare intersectie trebuie obligatoriu repetat. Asa ca ambele masini au dreptul de a merge pe acea scurtatura, evident fiecare pe partea lui dreapta.

In desenul tau singurul semn "sens unic" pus ca la carte e cel orientat spre SUD. Restul sint degeaba...

Material de studiu: standardul SR 1848-1:2011

ReplyQuote
Posted : 25/06/2016 5:51 pm
RebounD11
Estimable Member

Vezi ca nu vezi padurea de copaci.

In situatia reala (adica aia din linku' Google maps de l-am dat... ca de aia l-am dat), exista un singur indicator de sens unic, ala de pe strada de pe care vine masina portocalie, care e pus la intrarea pe strada aia (eu l-am pus acolo ca sa fie clar ca e sens unic si e indicat. Celelalte 2 l-eam pus ca sa fie clara situatia cu sensurile de circulatie pe acolo... ele nu exista deloc.

ReplyQuote
Posted : 26/06/2016 4:34 pm
salex
Eminent Member

Pai tocmai ce ti-am raspuns...
In intersectie nu mai actioneaza nici un indicator de sens unic. Asa ca masina verde poate intoarce peste linia de tramvai SAU pe la capatul strazii.

ReplyQuote
Posted : 26/06/2016 4:54 pm
RebounD11
Estimable Member

Raspunsul ala l-am inteles... motivarea lui e inca aiurea, ca indicatorul de sens unic de care zici (corect de altfel) ca inceteaza in intersectie nu exista.

Mai e si intrebarea la care nu ai raspuns: in caz de poc, cine e de vina? Din raspunsul tau initial deduc ca daca se ciocnesc conteaza partea pe care s-au ciocnit la stabilirea vinei... chestie cu care eu nu sunt de acord.

evident fiecare pe partea lui dreapta.

 

ReplyQuote
Posted : 26/06/2016 5:01 pm
salex
Eminent Member

Motivarea e data de standardul român care specifica foarte clar durata de actiune a fiecarui indicator. Citeste-l si ai sa fi surprins de cite indicatoare isi pierd actiunea in prima intersectie si trebuie musai repetate.

Am precizat expres ca fiecare trebuie sa-si tina dreapta pentru ca sunt foarte multi care intorc "din scurt" , negandindu-se ca practic sunt pe contrasens ...

ReplyQuote
Posted : 26/06/2016 5:21 pm
RebounD11
Estimable Member

@salex: ce nu pricepi? Nu te-am contrazis cu actiunea indicatorului... te-am contrazis cu existenta lui. Adica am spus ca sunt de acord.

Citeste-l si ai sa fi surprins de cite indicatoare isi pierd actiunea in prima intersectie si trebuie musai repetate.

Tind sa cred ca toate indicatoarele isi inceteaza actiunea la prim intersectie 😆

Am precizat expres ca fiecare trebuie sa-si tina dreapta pentru ca sunt foarte multi care intorc "din scurt" , negandindu-se ca practic sunt pe contrasens ...

Asta depinde de cum interpretezi situatia:

  • o singura intersectie - caz in care cel portocaliu are cedeaza indiferent de cat de dreapta sau stanga e cel verde.
  • 2 intersectii distincte - caz in care se ia in functie de locatie, dar in mijlocul bretelei s-ar putea sa fie cum spui tu.
ReplyQuote
Posted : 26/06/2016 6:43 pm
salex
Eminent Member

Eu zic ca am inteles dilema ta:
-indicatorul "Sens unic" si perechea sa obligatorie "Accesul interzis" se instaleaza pe un sector de drum
-unde inceteaza actiunea lui "Sens unic" apare obligatoriu "Accesul interzis"
-in cazul tau, sectorul de drum era pina in linia de tramvai; abia dupa intersectie va incepe un alt sector(*)
-dupa mine intersectia poate acomoda ambele sensuri
-indicatorul "Accesul interzis" are actiune doar incepand din dreptul său
-drept urmare nu e interzis virajul la stanga al masinii verzi ci doar intrarea pe acea strada
-mai mult, masina verde nu are nici un motiv sa mearga pe linia rosie
-masina portocalie la fel, trebuie sa-si tina dreapta ptr ca stie ca s-a terminat sectorul de drum cu sens unic

(*) Intr-adevar intersectiei ii lipseste indicatorul "Circulatie in ambele sensuri" pe portiunea cu tramvaiul. Legislatia prevede ca doar daca urmeaza un sector de drum cu circulatie in ambele sensuri trebuie pus acest semn. Intersectia e sau nu un sector de drum? Eu nu stiu sa raspund...  O alta varianta e asa cum ai zis si tu, un "Interzis la stanga" pentru verde.

Unele indicatoare isi pastreaza valabilitatea in intersectie dar si dupa ea; vezi cele de reglementare a prioritatii.
Altele trebuie repetate dupa fiecare intersectie si nu isi pierd valabilitatea in interiorul ei; vezi cele de limitare a vitezei, de interzicere a depasirii etc. Mai mult, daca sint puse impreuna cu indicatorul de localitate isi vor pastra valabilitatea, daca nu se specifica altfel, in toata localitatea indiferent pe ce drum din localitate esti.
Altele se aplica doar in prima intersectie apoi uiti de ele; vezi cele de obligare.

ReplyQuote
Posted : 26/06/2016 9:49 pm
RebounD11
Estimable Member

Unele indicatoare isi pastreaza valabilitatea in intersectie dar si dupa ea; vezi cele de reglementare a prioritatii.

Eu nu stiu nici unul care sa isi pastreze valabilitatea dupa intersectie. Restul au pana la intersectie (unde eu inteleg ca inclusiv in ea). Iar cele care au valabilitate doar in intersectii sunt cele care se refera la intersectii in sine:

  • exemplul tau cu cele de prioritate
  • alt exemplu al tau, cele de obligare sau orientare

Cele de prioritate nu au sens in afara intersectiei, iar sa zici ca isi pastreaza valabilitatea dupa e gresit. Daca ajung la o intersectie si am un romb de drum cu prioritate, dupa intersectia aia nu mai pot sa consider ca am tot prioritate implicita. Ca daca ajung la alta intersectie si nu am indicator, iar cel de pe strada din dreapta mea are romb sau nu are nici el indicator (si nu este nici indicata o intersectie cu drum secundar sau nu exista vreo indicatie ca acel drum e de rang inferior), atunci aplic prioritatea de dreapta si eu nu mai sunt pe drumul cu prioritate.

Motivul pentru care toate indicatoarele isi pierd valabilitatea in intersectii si trebuie repetate dupa e pentru ca daca nu vii pe drumul pe care sunt ele, nu le vezi, deci nu ti se pot aplica.

Mai mult, daca sint puse impreuna cu indicatorul de localitate isi vor pastra valabilitatea, daca nu se specifica altfel, in toata localitatea indiferent pe ce drum din localitate esti.

Asta e exceptia... dar la fel se aplica si limitele de viteza, chiar daca nu ai un indicator, o anume limita tot se aplica pe drumul ala, cea din legislatie.

ReplyQuote
Posted : 27/06/2016 12:51 am
salex
Eminent Member

Ti-am dat categoria de indicatoare la modul general, nu am stat sa detaliez pt fiecare indicator din clasa lui ce face si cum.
Sa fiu mai explicit: "Drum cu prioritate" nu trebuie repetat la fiecare intersectie pentru ca isi pastreaza valabilitatea daca nu se intalnesc alte indicatoare. Nu ai sa vezi niciodata un bulevard ca are la fiecare intersectie cu o strada un indicator de prioritate.

Motivul pentru care toate indicatoarele isi pierd valabilitatea in intersectii si trebuie repetate dupa e pentru ca daca nu vii pe drumul pe care sunt ele, nu le vezi, deci nu ti se pot aplica.

Sa stii ca nu trebuie neaparat sa-si piarda valabilitatea. De ex limitarea de viteza se aplica SI in interiorul intersectiei. Oricum, motivul repetarii acestora e cel pe care l-ai scris.

Asta e exceptia... dar la fel se aplica si limitele de viteza, chiar daca nu ai un indicator, o anume limita tot se aplica pe drumul ala, cea din legislatie.

Nu e exceptie. Toate indicatoarele de interzicere sau restrictie au "clauza" asta. Doar sa fie pe acelasi panou cu localitatea. Pot fi anulate de "Sfarsitul tututor rest." sau de iesirea din localitate.

ReplyQuote
Posted : 27/06/2016 9:29 am
RebounD11
Estimable Member

Nu e exceptie. Toate indicatoarele de interzicere sau restrictie au "clauza" asta. Doar sa fie pe acelasi panou cu localitatea. Pot fi anulate de "Sfarsitul tututor rest." sau de iesirea din localitate.

Exceptie in sensul ca nu vorbim de cazul particular al unui oras ci de o intersectie oarecare care poate fi oriunde. 🙂

Sa fiu mai explicit: "Drum cu prioritate" nu trebuie repetat la fiecare intersectie pentru ca isi pastreaza valabilitatea daca nu se intalnesc alte indicatoare. Nu ai sa vezi niciodata un bulevard ca are la fiecare intersectie cu o strada un indicator de prioritate.

Asta nu inseamna ca isi pastreaza semnificatia si in urmatoare intersectie, inseamna ca daca nu ai indicator de prioritate, esti implicit pe drumul prioritar.

Mai mult, tu initial ai zis "indicatoare de prioritate", nu doar drum cu prioritate... Daca ai trecut de o intersectie in care aveai cedeaza nu vei avea automat cedeaza la intersectia urmatoare daca lipseste indicatorul, vei avea implicit drum cu prioritate si te vei uita in dreapta daca drumul ala are vreun indicator de prioritate.

ReplyQuote
Posted : 27/06/2016 2:27 pm
salex
Eminent Member

Mai mult, tu initial ai zis "indicatoare de prioritate", nu doar drum cu prioritate...

Si "Sfarsitul drumului cu prioritate" are actiune peste intersectie. Ca nu sint toate 6, da sint de acord.

Daca ai trecut de o intersectie in care aveai cedeaza nu vei avea automat cedeaza la intersectia urmatoare daca lipseste indicatorul, vei avea implicit drum cu prioritate si te vei uita in dreapta daca drumul ala are vreun indicator de prioritate.

Asta e o presupunere eronata, dar procedezi foarte corect. Atat timp cat tu ai mers pe drumul fara prioritate el va fi si dupa intersectie tot fara prioritate. Ca sa poata fi "promovat" trebuie sa intalnesti  "Drum cu prioritate" (poate fi si cu panou aditional).

ReplyQuote
Posted : 27/06/2016 3:16 pm
RebounD11
Estimable Member

Trecand peste toate discutiile despre valabilitatea indicatoarelor, pozitia oficiala a Politiei e ca cel verde are voie sa faca oricare manevra de intoarcere si are prioritate:

ReplyQuote
Posted : 01/07/2016 3:48 pm
  
Working

Please Login or Register